MXR
Legendární efekty MXR slaví 40 let výročí. Zde se hodí použít citát R.W. Emersona, který se používá v anglickém světě jako metafora síly inovace „Pokud vytvoříš lepší past na myši, svět si najde cestu k Tvým dveřím.“ Takováto lepší pastička na myši pro kytaristy se ve světě objevila na začátku sedmdesátých let, když Keith Barr dal světu MXR Phase 90. Byl to první z mnoha sytě barevných efektových pedálů, které si rychle našly svou cestu na pódia a do nahrávacích studií po celém světě. Barr spolu se svým partnerem Terrym Sherwoodem vlastnili servis na opravy audio zařízení v Rochesteru v New Yorku a byli šokováni nízkou kvalitou kytarových pedálů, které jim zákazníci nosili. Barr a Sherwood si proto řekli, že by mohli kytaristům vytvořit krabičky, které budou lépe znít, lépe vypadat a spolehlivěji fungovat. Tak vznikla MXR, společnost, která všem kytaristům umožnila přístup k mnoha skvělým zvukům – některé z nich byly dříve k dispozici pouze ve špičkově vybavených studiích – a tyto zvuky začala dodávat v robustním šasi, který byl schopen odolat častým transportům.
Reakce byly okamžité a ohromující. Začínalo se s výrobou několika desítek pedálů Phase 90, které byly vyrobeny ve sklepě a prodány přímo na koncertech. MXR přidala k základní řadě další tři pedály: Distortion +, Dyna Comp® Compressor a Blue Box ™ Octave Fuzz. Rostoucí společnost brzy vyráběla tisíce a tisíce kytarových krabiček, které distribuovala po celém světě. Všude si kytaristé zapojovali MXR pedály a tyto řetězce mnohabarevných krabiček se staly synonymem pro zvuky znějících jak z jiného světa a neomezených možností.
Dlouhý seznam nadčasových nahrávek, při kterých byly pedály MXR použity, zahrnuje klasické skladby takových gigantů, jako jsou Led Zeppelin, Van Halen, Rolling Stones a mnoha dalších. Neurvalé distorze na albu Blizzard of Ozz? MXR Distortion +. Sólo Jimmyho Page ve skladbě “Fool in the Rain”? MXR Blue Box. Doslova každá skladba alba Van Halen I? Phase 90. Tripový zvuk Keitha Richardse ve skladbě “Shattered”? Phase 100. Intuitivní ovládání a naprostá spolehlivost pedálů MXR zaručila, že tito kytaroví mágové mohli přehrávat zvuky známé ze studiových nahrávek večer co večer.
Hudební business může ale být nevypočitatelný a štěstí se k MXR otočilo zády v osmdesátých letech, kdy je začali dohánět jiní výrobci. MXR zavřeli výrobu, ale jejich hlavní výrobky nikdy neztratily nic ze své obliby. Jim Dunlop si to brzy uvědomil a značku MXR získal a znovu oživil. První MXR pedály, které Dunlop znovu uvedl na trh, byly logicky Phase 90, Distortion +, Dyna Comp Compressor a Blue Box Octave Fuzz. Kytaristé měli znovu přístup ke klasickým MXR efektům, a odkaz Keithe Barra s následným uvedením mnoha nových koncepcí mohl pokračovat.
Pedály jako Carbon Copy® Analog Delay, Custom Badass ’78 Distortion a Smart Gate® Noise Gate se staly moderní klasikou. Série Bass Innovations nabízí baskytaristům pedály koncipované s ohledem na jejich specifické potřeby a MXR Custom Shop slouží jako testovací zázemí pro ty nejambicióznější a nejodvážnější nápady MXR týmu.
Seznam produktů MXR nyní navíc zahrnuje i klasické „ne-MXR“ efekty jako jsou Talk Box a Uni-Vibe Chorus/Vibrato – znovu vytvořené s naprostou přesností a prostoupené všemi těmi kvalitami, které proslavily pedály MXR – a taky několik signature effects pedálů vytvořených ve spolupráci s kytaristy, jako jsou Eddie Van Halen, Slash, Zakk Wylde a Dimebag Darrell.
MXR v roce svého 40letého výročí kypí životem více než kdykoli předtím, nabízí desítky modelů pro hráče na kytary i baskytary, časem prověřené kytarové efekty, se kterými společnost začínala, i vizionářské krabičky, o kterých by se zakladatelům ani nesnilo.
Za fakt, že si nedokážeme vzpomenout na dobu, kdy neexistovaly stovky kytarových krabiček, ze kterých se dalo vybírat, vděčíme převážně právě společnosti MXR. První tištěná reklama firmy se objevila na zadní straně obálky časopisu Rolling Stone a byl na ní pedál Phase 90, který v té době nikdo neznal, spolu s jednoduchým prohlášením “MXR: We Are Here.” Tato slova jsou mnohem pravdivější dnes, nežli v době, kdy byla napsána. Následujících 40 let určitě přinese inovativním hudebníkům po celém světě spousty dalších neuvěřitelných zvuků v úhledných malých krabičkách. Společnost, která měla tak velký podíl na nahrávkách naší minulosti, má totiž rozhodně zázemí pro to, aby se hudba mohla opět vydat směrem do budoucnosti. Připravte se na to, že budete znovu a znovu ohromováni.
Kytarové a baskytarové efektové pedály